Ga door naar hoofdcontent
NieuwsNieuwe campagne ‘Data na de dood’

Nieuwe campagne ‘Data na de dood’

Donderdag 12 december 2024

Welke data laat u online achter? Iedereen heeft het, maar bijna niemand heeft het erover: data na de dood. Daarom lanceert de Alliantie Digitaal Samenleven de campagne ‘Data na de dood’. Het doel? Nederland bewust maken van wat zij online achterlaten na overlijden.

Uw digitale nalatenschap

Wat is uw digitale nalatenschap? En wat gebeurt er met alle appjes, mails, foto’s en sociale media als u doodgaat? Wilt u dat alles verwijderd wordt of mogen mensen het inzien? Wie heeft daar dan na uw overlijden toegang toe?

Als u niets bespreekt of regelt, komt het bij uw nabestaanden te liggen. Als die niet weten wat er aan accounts en data is, hoe ze erin kunnen en bovenal: wat u ermee zou willen, is dat voor hen een complexe zoektocht. Wordt er niets met de data gedaan, dan staat alles voor altijd online en ligt identiteitsfraude op de loer.

Lied, gespreksstarter en krachtige verhalen

Thijs Boontjes schreef speciaal voor de campagne ‘Data na de dood’ het nummer ‘Bonnie’. In het lied wordt het leven gevierd, maar worden ook de pijnlijke gevolgen van een niet geregelde digitale nalatenschap duidelijk. Het liedje is erg aanstekelijk en gaat vergezeld van een mooie videoclip waarin Hetty Heyting Bonnie speelt, Gerda Havertong optreedt als haar vriendin Annie, Britte Lagcher Bonnies dochter is en Dim Balsem haar zoon. Met een vleugje humor en emotie nodigt de clip uit tot een gesprek met familie en vrienden over de wensen en grenzen van uw digitale nalatenschap.

Om dat gesprek te ondersteunen heeft de campagne praktische tools en krachtige verhalen verzameld. Zo zijn er bijvoorbeeld de gespreksstarter en een stappenplan om uw digitale nalatenschap te regelen. Ook kunt u via de website van de campagne ervaringsverhalen lezen en uitzendingen over de digitale nalatenschap bekijken.

De feiten

  • 14,3 miljoen Nederlanders gebruiken sociale media. Dat is ruim 80 procent van de Nederlanders en al deze mensen hebben dus een digitale nalatenschap.
  • 85 procent van de Nederlanders heeft de digitale nalatenschap niet geregeld.
  • 70 procent van de Nederlanders heeft zelfs nog nooit van het begrip ‘digitale nalatenschap’ gehoord.
  • Meer dan de helft van de nabestaanden die te maken hebben gekregen met een digitale erfenis geeft aan dat het niet eenvoudig is om die af te wikkelen.
  • 77 procent van de Nederlanders vindt dat er aanvullende regels moeten komen voor de digitale nalatenschap.