Ga door naar hoofdcontent
InformatieAangifte van een overlijden bij de gemeente

Aangifte van een overlijden bij de gemeente

De gemeente verwerkt een overlijden in de basisregistratie persoonsgegevens. Daarom meldt u een overlijden bij de gemeente. Of u vraagt uw uitvaartverzorger om de aangifte van overlijden voor u te doen.

Wanneer bij de lijkschouw een natuurlijke dood wordt vastgesteld, vult de schouwarts twee formulieren in: de verklaring van overlijden (A-formulier) en de doodsoorzaakverklaring (B-formulier). De verklaring van overlijden wordt door de arts altijd op papier ingevuld. Deze verklaring is altijd nodig om aangifte van overlijden te doen. De doodsoorzaakverklaring kan op papier of digitaal worden ingevuld.

Aangifte doen in de gemeente van overlijden

Aangifte van overlijden vindt plaats in de gemeente waar de persoon is overleden. Dat kan dus een andere gemeente zijn, dan die waar de overledene woonde.

Persoonlijk of digitaal aangifte doen

Met de papieren verklaring van overlijden kan uw uitvaartverzorger aangifte van overlijden doen bij de gemeente. Hij kan dat digitaal doen, of door persoonlijk naar de gemeente te gaan. Als nabestaande kunt u ook zelf de aangifte van overlijden doen. U moet dan langs gaan bij de gemeente; als nabestaande kunt u niet digitaal aangifte doen.

Digitaal, opsturen naar CBS of afgeven bij de gemeente

De doodsoorzaakverklaring is nodig voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Als de doodsoorzaakverklaring digitaal door de schouwarts is ingevuld worden de gegevens direct naar het CBS verzonden. Er is geen tussenkomst van de gemeente, de uitvaartondernemer of de nabestaanden.

Als het B-formulier op papier wordt ingevuld, zijn er twee mogelijkheden:

  • Als op de gesloten envelop geen adres van het CBS staat, moet de envelop bij de gemeente worden afgegeven. Meestal doet de uitvaartverzorger dat. Als u zelf aangifte van overlijden doet, neemt u – behalve de papieren verklaring van overlijden – ook deze envelop mee naar de gemeente.
  • Staat op de gesloten envelop met de doodsoorzaakverklaring het adres van het CBS, dan kan de envelop rechtstreeks aan het CBS worden opgestuurd.

De enveloppen met het voorgedrukte CBS-adres zijn nieuwe enveloppen die horen bij nieuwe formulieren. Op deze nieuwe B-formulieren staat een Burgerservicenummer waardoor het niet meer nodig is dat de gemeente de enveloppen codeert. Daardoor kunnen die nieuwe enveloppen rechtstreeks naar het CBS gezonden worden.

Overlijdensakte

De gemeente verwerkt het overlijden in de basisregistratie persoonsgegevens en stelt vervolgens de overlijdensakte op. De uitvaartondernemer of de nabestaande kan daar (tegen vergoeding) een uittreksel van krijgen. Een dergelijk uittreksel is nodig om formele zaken van de overledene af te handelen.

Verlof tot begraven of cremeren, of laissez-passer

De burgerlijke stand geeft ook het verlof tot begraven of cremeren af. Dat is geldig in Nederland, België en Luxemburg. In geval van een niet-natuurlijke dood mag de gemeente dit pas doen als het lichaam is vrijgegeven door de officier van justitie.

Vindt de uitvaart in het buitenland plaats, in een staat die ook de Overeenkomst van Straatsburg inzake het vervoer van overledenen (26 oktober 1973 (Trb. 1975, 95)) heeft ondertekend, dan geeft de burgerlijke stand, naast het verlof tot begraven of cremeren ook een laissez-passer voor lijken (artikel 3 van die overeenkomst) af.

Vindt de uitvaart in een ander land buiten de Benelux plaats, dan volstaat – naast het verlof – een verklaring van de burgemeester.

Voor een begrafenis of crematie in België of Luxemburg is noch een laissez-passer, noch een verklaring van de burgemeester nodig: met een Nederlands verlof tot begraven of cremeren kan de uitvaart ook in België of Luxemburg plaatsvinden. 

Vind een gecertificeerd uitvaartbedrijf

Vertrouw op de kennis en ervaring van een BGNU-uitvaartbedrijf.

Afbeelding KAART BGNU ALLES