Werken in de uitvaartbranche
Werk in de uitvaartbranche is dankbaar werk. Maar is ook zwaar werk: emotioneel en fysiek. Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen over werken in de uitvaartzorg en andere delen van de uitvaartbranche.
Iedereen lijkt wel te willen werken in de uitvaartbranche. Dat is niet zo gek: wie werkt in de uitvaartbranche - in welke functie dan ook - doet dat voor mensen in een moeilijke periode in hun leven. Er echt kunnen zijn voor een medemens, geeft veel voldoening in het werk. Maar het werk in de uitvaartbranche heeft ook andere kanten: het is vaak fysiek en emotioneel zwaar en werktijden zijn vaak onregelmatig en moeilijk voorspelbaar.
Veelgestelde vragen over het werken in de uitvaartbranche
Er zijn veel verschillende organisaties actief in de uitvaartbranche: begraafplaatsen, crematoria, kleine en grote uitvaartverzorgingsbedrijven, uitvaartverenigingen. En er zijn dus ook veel verschillende functies: begraafplaatsmedewerker, administratief medewerker, chauffeur, gastvrouw, drukker, uitvaartverzorger, nazorgadviseur, overledenenverzorger, thanatopracteur, etc.
De uitvaartzorg - de activiteiten tussen het overlijden tot en met de uitvaart - laat zich moeilijk plannen. Wie werkt in de uitvaartzorg moet dus flexibel en stressbestendig zijn. Uitvaartzorg wordt 24/7 verleend en werken in avond en nacht, en in het weekend hoort erbij. Veel functies kennen beschikbaarheidsdiensten.
Werk in de uitvaartzorg vraagt uitstekende sociale vaardigheden. U moet empathisch zijn, maar ook commercieel gevoel hebben. Werken in de uitvaartbranche betekent gastvrij zijn en inspelen op de (onuitgesproken) behoeften van nabestaanden. Wie werkt in de uitvaartzorg moet er, kortom, echt kunnen zijn voor nabestaanden, maar moet hun verdriet ook goed van zich af kunnen zetten als hij niet aan het werk is.
Werk in de uitvaartzorg vraagt ook fysiek het een en ander. In sommige functies moet veel getild worden, in andere minder, maar even letterlijk een handje helpen wordt van veel werkers in de uitvaartzorg verwacht.
Dat hangt af voor welke functie. In de uitvaartverzorging zijn verschillende opleiders actief. Sommige werkgevers in de uitvaartzorg hebben een voorkeur voor een bepaalde opleider, sommige leiden nieuwe medewerkers intern op.
Om ervoor te zorgen dat uitvaartverzorgers onafhankelijk van welke opleiding zij hebben gevolgd, dezelfde basiskennis en vaardigheden hebben, is het nationaal vakexamen voor de uitvaartzorg (NaVU) opgericht. Het NaVU-diploma is los van de gevolgde opleiding te behalen (zoals bijvoorbeeld ook opgaan voor een rijbewijs los staat van de rijschool).
Van uitvaartondernemingen met het Keurmerk Uitvaartzorg - BGNU-leden - wordt verlangd dat zij de kwaliteit van hun dienstverlening waarborgen door te werken met Register Uitvaartverzorgers (RU). Register Uitvaartverzorgers zijn in het bezit van het NaVU-diploma en nemen deel aan permanente educatie.
BGNU (Branchevereniging Gecertificeerde Nederlandse Uitvaartondernemingen), WVNC (Werkgeversvereniging Nederlandse Crematoria) en Nardus (Samenwerkende uitvaartorganisaties) sluiten met de vakbonden CNV Vakmensen, FNV Bondgenoten en De Unie de cao Uitvaartbranche. Dit is een minimum cao; er mag ten gunste van de werknemer van afgeweken worden. Deze cao wordt algemeen verbinden verklaard.
Meer over de arbeidsvoorwaarden in de uitvaartbranche leest u op Uitvaartwerk.nl.
Voor informatie over het starten van een eigen onderneming kunt u zich wenden tot de Kamer van Koophandel.
Om bescherming te bieden aan de consument is er het Keurmerk Uitvaartzorg. Keurmerk-ondernemingen hebben ervaring en werken volgens goedgekeurde procedures. Wat het Keurmerk inhoudt en wat het voor uw onderneming kan betekenen leest u op de website van de SKU (Stichting Keurmerk Uitvaartzorg). BGNU adviseert startende ondernemers om het Keurmerk Uitvaartzorg te behalen.
Dat raden wij u zeker aan!
BGNU-leden zijn in het bezit van het Keurmerk Uitvaartzorg: een waarborg voor consumenten dat zij te maken hebben met een onderneming die een heldere administratie voert, zorgt voor inzichtelijke kostenbegrotingen en nota's, en werkt met ervaren en goed opgeleid personeel. BGNU vindt dat iedere onderneming minimaal aan deze eisen zou moeten voldoen en dat zou moeten uitdragen!
Ondernemingen met het Keurmerk Uitvaartzorg worden eens in de anderhalf jaar getoetst door een onafhankelijke, externe auditeur. De daaraan verbonden kosten komen voor rekening van de uitvaartonderneming, evenals de jaarlijkse bijdrage aan de Stichting Keurmerk Uitvaartzorg (SKU). BGNU-leden krijgen 50 procent korting op de jaarlijkse bijdragen aan de SKU.
Daarnaast zorgt BGNU ervoor dat haar leden altijd goed geïnformeerd zijn over ontwikkelingen in de uitvaartbranche en regelingen die de branche raken; bijvoorbeeld via het Brancheblad Uitvaartzorg. Waar nodig zorgt BGNU ervoor dat de stem van de uitvaartbranche gehoord wordt.
Meer informatie over wat BGNU doet leest u op onze zakelijke website.